Dulce de Leche

Dulce de Leche är en kolasås/-kräm som man får av att koka sötat kondenserad mjölk.

I Argentina, där krämen ska ha sitt upphov, eller rakt igenom latinamerika, där finns den självfallet redan färdig. Jag har aldrig ätit den sortens dulce de leche, helt enkelt för att jag aldrig har stött på den. Jag HAR ätit dulce de leche på getmjölk.

Det enklaste sättet att göra egen dulce de leche är att plonka ner en oöppnad burk kondenserad mjölk i en gryta, täcka med hett vatten och sedan låta det stå på spisen med svagast möjligaste värme, i uppemot sex timmar. På burkarna står det alltid att de inte ska kokas oöppnade. Jag vet inte om risken är att den exploderar eller så, och att få på sig skållhet halvfärdig dulce de leche, det måste ge rejäla brännskador. Nu har det aldrig hänt mig, och jag har väl kokat en sisådär 80 burkar sedan jag sprang på receptet. Man kan, tydligen, punktera burken med typ en spik, det hindrar att trycket i burken blir för stort. Igen, har aldrig provat den varianten. Det viktiga är att inte låta det torrkoka. Burken ska hela tiden vara täckt med vatten. Det finns delade meningar om hur länge man ska behöva koka burken. Några  menar någon timme, andra många timmar.

Öppna därefter absolut inte burken förrän den har svalnat helt och hållet. När man ändå håller på så kan man koka flera burkar.

Man kan göra dulce de leche den väldigt långa vägen också genom att ta mjölk och sedan koka ner den i flera timmar tills man har dulce de leche.

 

3 kommentarer

Filed under övrig matlagning

3 responses to “Dulce de Leche

  1. Konstigt nog så har jag faktiskt smakat det en gång, även om jag inte minns i vilket sammanhang. Gott var det iaf

  2. Jag provade färdig i Mexiko. Den kändes inte fullt så ”syrlig”, tyckte jag. Annars är nog dulce något av det bästa jag vet och tack vare ditt tips äter vi det numera alltid till våfflorna på våffeldagen!

  3. Gott! I Israel åt jag kolasåsen varje fredag till pannkakorna. Och banoffepaj har jag gjort själv några gånger. Då har jag kokt burken tre timmar.

Kommentera gärna

